Nye rating-tall og NGP-tabeller

Det er siste dag i måneden. FIDEs datamaskiner har på formiddagen stått og kvernet på resultatene fra mars måned, og de nye rating-tallene er nå klare.

For Lillestrøm Sjakklubb har FIDE denne måneden ratet to runder langsjakk, en lynsjakk-turnering og en hurtigsjakk-turnering, i tillegg til de siste rundene i Østlandsserien. Her er noen av nyhetene:

50-års jubilanten Ole Jørgen har satt ny personlig rating-rekord i lynsjakk: 1968.

Ingemar Gunnarsson har – i godt voksen alder – fått sin første lynsjakk-rating: 1828.

Espen Sollum gjorde come-back i Østlandsserien, og en fin remis der ga ny personlig rekord på langsjakk-ratingen:1915.

Elvis Chikwati hadde en sterk avslutning i Østlandsserien, og forbedret sin personlige langsjakk-rating til 1886.

Even Brodersen Wahlberg har satt ny personlig rekord på lynsjakk-rating: 1803.

Tom Sigvaldsen har fått FIDE-rating i både hurtigsjakk (1570) og lynsjakk (1636).

Tobias Sohl Amundsen (født 2015) begynte nylig i klubben, og har allerede fått FIDE-rating i både hurtigsjakk (1532) og lynsjakk (1423).

9 år gamle Shri Datta Kashyap gjorde det godt i mars-lynsjakken, og har satt ny personlig rekord på lyn-ratingen med 1678. I sitt årskull (2016) i Norge er han nå ratet som nr. 3 i langsjakk, nr. 5 i hurtigsjakk, og nr. 6 i lynsjakk.

Michael Mortensen topper alle listene i det norske 2016-kullet, og er nå nr. 3 i verden på langsjakk-ratingen i sitt årskull.

FIDEs søkbare rating-nettside finner dere her: https://ratings.fide.com/

I Norges Grand Prix har det vært mange turneringer i Møre, Trøndelag og Nord-Norge i mars, og det har kommet noen nye navn inn på Topp10-listene. Men fortsatt så leder Michael Mortensen Klasse 1, Thea Homtako leder Kvinnetoppen i Klasse 2, og Terje Wahl leder Seniortoppen i Klasse 3.

Her er alle NGP-tabellene: https://www.sjakk.no/turneringer/norges-grand-prix

God påske!

Påskeferie!

Nå blir det sjakk-pause to mandager. Skedsmohallen er nemlig stengt på kveldstid både mandag 30. mars og mandag 6. april.

Torsdag 9. april blir det Barnesjakk kl. 18:00 og Sjakktrening kl. 19:30.

Mandag 13. april spilles runde 5 i Vårturneringen i langsjakk.

God påske!

Ole Jørgen 50 år!

Vi har informasjon fra ganske sikre kilder om at Lillestrøm-spiller Ole Jørgen Aannestad blir 50 år i dag. Vi gratulerer!

Det er ikke alle som fortsatt forbedrer sin FIDE-rating i den alderen, men ved kommende månedsskifte kommer Ole Jørgen til å sette en ny sterk personlig rating-rekord i lynsjakk.

Bursdagsbarnet startet feiringen allerede på tirsdag med en snartur til Nittedal for å spille lynsjakk der (foto: Zdenek Barton):

Skolemesterskap i Rælingen

Onsdag 25. mars hjalp Lillestrøm Sjakklubb med til å arrangere skolemesterskapet i sjakk for Smestad Skole i Rælingen.

Det var 28 deltakere med på finaledagen, fire spillere fra hvert klassetrinn. Alle spilte i samme grupppe, og det ble kåret to skolemestre, en blant første- og andreklassingene, og en blant de eldre elevene. Det var «proffe» sjakk-klokker på alle 14 bordene, og tidskontrollen var 5 minutter + 5 sekunder. Det ble spilt 6 runder i turneringen.

Skolemester 2026 ble:

3 – 7 klasse: Shri Datta Kashyap

1 – 2 klasse: Thor Fjelddalen

Disse to spillerne fikk hver sin pokal. Det ble også utdelt noen flere premier, og alle deltakerne fikk diplom.

Her er hele resultatlisten (merk at det er navnene for de 28 opprinnelig påmeldte som står her, men for noen av spillerne kom det inn reserver underveis i noen av rundene).

http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=SkolemesterskapSmestad2026-LillestromSjakklubb

Vi gratulerer!

Tommy alene i teten etter 4 runder

Det ble spilt på åtte bord i fjerde runde av klubbens vårturnering i langsjakk. Når det gjelder åpninger, så fikk vi denne gangen se Benoni, London (2x), Moderne, QGD, Skandinavisk (2x) og Slavisk. Mange d4-partier i denne runden, altså.

Det var mange voksne spillere på de øverste bordene i denne runden:

Dagens lengste parti ble spilt på toppbordet mellom Tommy Hansen og Odd Gunnar Heitun. Hvit presset hele tiden, men Svart kjempet meget godt. Hvit stod fortsatt best da det nærmet seg stengetid i lokalet. Vi slapp å arrangere noe hengeparti, siden svart-spilleren valgte å gi opp i en trolig tapt stilling. Dermed har Tommy en klar ledelse i turneringen.

Her er hele resultatlisten: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=Lillestrom-Vaarturnering-2026-LillestromSjakklubb

Ellers må nevnes Thomas Pronstad er tilbake, og vant rundens korteste parti, som ble avsluttet med 15 Dc2! i denne stillingen:

Anders og Amir spilte remis på tredjebordet, Leif Edwin klatrer oppover tabellen etter en fin seier, både Tom D. og Tom S. vant sine partier med hvite brikker, og Sindre tok en etterlengtet langsjakk-seier på det nederste bordet.

I partiet mellom Terje og Per kjempet hvitspilleren lenge for å holde remis ved evigsjakker på dronningfløyen, men fikk så plutselig en vrangforestilling om at det var mulig å vinne på kongefløyen, noe som endte med at den hvite dronningen ble innesperret i sentrum:

Skedsmohallen er stengt de to neste mandagene.

Neste runde i Vårturneringen spilles mandag 13. april.

Torsdag 26. mars kl 18:00 er det Sjakktrening på Møterom-4. Dette er den siste aktiviteten i klubben før påske.

To spillere med 3 poeng etter 3 runder

Det ble spilt på ni bord i tredje runde av vårturneringen i langsjakk. Syv av partiene åpnet med 1 e4, mens to partier startet med 1 d4. Vi fikk deretter se åtte forskjellige åpninger på brettene: Blackmar-Diemer Gambit, Caro-Kann (2 x), Dronninggambit, Fransk, Philidor, Skandinavisk, Slavisk og Spansk.

På toppbordet vant Tommy Hansen mot Anders S. Jensen, mens Odd Gunnar Heitun vant mot Knut Johnson på bord 2. Dermed står Tommy og Odd Gunnar med 3/3 og har sammen tatt ledelsen i turneringen. Trond Romsås og Mehdi Jeddi hadde fraværsremis i denne runden, mens Kristian Gudbrandsrud spilte sin første runde i turneringen denne kvelden.

Her er hele resultatlisten: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=Lillestrom-Vaarturnering-2026-LillestromSjakklubb

Merk at det i år bare gis en fraværsremis pr spiller i turneringen.

I partiet mellom Tom Sigvaldsen og Tom H. Dalbak ble det hvit-seier til slutt. Svart-spilleren hadde underveis en veldig interessant mulighet til å gå for seier, med springer, løper og dronning på vei mot den hvite kongen:

I det fartsfylte oppgjøret mellom Shri Datta og Terje valgte svart-spilleren å gå for dronningbytte med 18…Dd7?! i denne stillingen. Mye bedre hadde vært å angripe de hvite offiserene, som står veldig trangt på kongefløyen. Men dette var et trekk som aldri ble vurdert.

Fjerde runde i Vårturneringen spilles mandag 23. mars kl. 18:00.

Torsdag 19. mars er det sjakktrening for klubbens juniorer i Møterom-4 kl. 18:00.

Merk for øvrig at Skedsmohallen er stengt på kveldstid mandag 30. mars, så det blir ikke noe sjakk der i «den stille uken».

Turneringsprogrammet for resten av vårsesongen

Nedenfor ser dere programmet for resten av turneringene i klubben denne sesongen. Alle aktivitetene starter kl 18:00.

Lillestrøm Kommune har nylig bekreftet at vi får bruke Kafeteria-lokalet i Skedsmohallen til Barnesjakk/Sjakktrening på fire torsdager i april. Der kommer vi til å ha litt undervisning fra heftene «Sjakkskolen-2» og «Sjakkskolen-3», samt en gjennomgående hurtigsjakk-turnering for kursdeltakerne. I grunnkurset i februar spilte de bare lynsjakk, men i april skal de få litt lenger betenkningstid ved sjakkbrettet.

Ole Jørgen til topps i mars-lynsjakken

Det var 20 deltakere da klubbens FIDE-ratede mars-lynsjakk ble spilt over 11 runder mandag 9. mars. Ole Jørgen Aannestad fikk etter hvert satt seg godt til rette på førstebordet, og tok en suveren turneringsseier med 9,5 poeng på 11 runder, etter en ratingprestasjon på sterke 2025.

Andreplassen gikk til Even Brodersen Wahlberg med 7,5 poeng, mens Ingemar Gunnarsson, Erik-Johan Mustaparta og Kristian Gudbrandsrud scoret 7,0 poeng. Even var før øvrig den eneste som tok poeng mot turneringsvinneren, men sluknet litt på slutten.

Her er hele resultatlisten: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=Lillestrom-Lyn-Mars-2026-LillestromSjakklubb&group=&snr=1

Med 11 runder blir det fort mye rating-poeng i spill, og noen av de yngre spillerne forsynte seg grovt med lynsjakk-ratingpoeng denne kvelden. Både Erik-Johan og Shri Datta gikk mer hundre ratingpoeng fram. Vi tror også at Tobias presterte godt nok til å få FIDE-rating i sin første offisielle lynsjakk-turnering.

Resultatlisten er allerede innsendt til Norges Sjakkforbund, og vil bli registrert av FIDE ved månedsskiftet mars/april.

Her er et bilde som Zdenek tok da Even og Ole Jørgen møttes på toppbordet:

De to neste mandagene blir det langsjakk, da spilles runde 3 og runde 4 i Vårturneringen.

Oppsummering av Seriesjakken 2025/2026

Lillestrøm Sjakklubb avsluttet seriesjakk-sesongen denne helgen med disse tre resultatene:

Tønsberg – Lillestrøm_1: 2,5 – 1,5 (lørdag)

Lillestrøm_1 – Indre Østfold_1: 1 – 3

Lillestrøm_2 – Nittedal_2: 2 – 2

Allerede før siste runde var det klart at det ville bli nedrykk for vårt førstelag, som i altfor liten grad har fått brukt klubbens aller beste spillere denne sesongen.

I den siste runden gjorde Espen Sollum seriesjakk-comeback på vårt førstebord, og spilte et fint remis-parti med svarte brikker mot Jan Sørgjerd (1975). Også Amir Sasson holdt remis med svarte brikker mot en høyere ratet motstander, mens Zdenek og Even tapte med hvite brikker.

På førstebordet tok spillerne remis i denne stillingen, som Lichess sier er helt jevn:

Det blir dermed nedrykk til tredjedivisjon for førstelaget vårt etter denne sesongen. Til sammen benyttet vi hele 11 spillere på førstelaget i løpet av sesongen. Takk til alle som stilte opp og bidro til at vi kunne stille fullt lag i alle lagkampene!

Toppscorer på førstelaget ble Elvis Chikwati, som scoret imponerende 2,5 poeng på 4 partier mot tøff motstand på førstebordet, og fikk fin ratingframgang.

De endelige resultatene i 2. divisjon avd A ser man her: https://tournamentservice.com/standings.aspx?TID=Ostlandsserien25262divisjon2025-NorgesSjakkforbund&group=A&snr=4&round=7

På andrelaget spilte både Knut Johnson og Shri Datta Kashyap remis søndag mot høyere ratede motstandere på de to øverste bordene. Sriraj M. tapte på bord 3, men seriesjakk-debutant Araf Wafiq vant på bord 4, og dermed ble det uavgjort 2-2 i denne spennende lagkampen.

Dette var en bra sesong for Lillestrøm-2, som endte med en seier, ett tap og tre uavgjort, og tredjeplass på tabellen i 4.divisjon avdeling H. Til sammen benyttet vi 8 spillere på andrelaget. Lagets toppsorer ble Sriraj Manikandanilayam med 3,5 poeng. Her er hele tabellen: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=Ostlandsserien25264divisjon2025-NorgesSjakkforbund&group=H&snr=3

Her er et bilde som Zdenek tok like før førstelagets partier startet i det stilfulle spillelokalet i Tønsberg på lørdagen:

Og her er et av Zdeneks bilder fra søndagens lagkamper, vi ser at Araf her er på vei til seier på bord 4 for andrelaget:

Mandag 9. mars spiller vi FIDE-ratet lynsjakk i Skedsmohallen kl 18:00.